“Art
appreciation is not always black and white. You get out of art what you’re
willing to put in. Art is a relationship and requires that you work at it.”
Richard
Nilsen, The Arizona Republic, July 2, 2006
Apresiasi
di definisikan sebagai kajian mengenai pelukis-pelukis atau kepandaian tukang
mengenai hasil-hasil seni mereka, faktor yang mempengaruhi mereka, cara mereka
bekerja, bagaimana mereka memilih tema “subject
matter”serta gaya dan stail tertentu mereka. Semuanya ini berkait rapat
dengan aspek pemahaman mereka dari aspek-aspek kognitif
Ianya juga sebagai satu
penghargaaan terhadap penilaian dan perasaan terhadap sesuatu hasil seni itu.
Ia boleh juga dikatakan sebagai pembentukan sikap, minat dan kebolehan membuat
pilihan dan ini berkait rapat dengan aspek-aspek afektif.
Menurut Smith (1966), apresiasi
seni ini memerlukan “logical
operation,such as defining, valuing, and explaining”. Pendidikan seni harus
dilihat dalam skop yang lebih luas.
Umumnya, para pendidik seni
beranggapan Pendidikan Seni di sekolah bukan sekadar meningkatkan kemahiran dan
teknik menghasilkan karya seni sahaja. Munurut Chapman(1978), “If treat art as if it were only a matter of
learning facts and mastering technique, we deny its value and character”.
Kebanyakan pendidik seni percaya bahawa melalui
apresiasi karya seni, pelajarpelajar dapat memahami adat, tradisi dan nilai
sesuatu masyarakat. Macfee (1961)
menegaskan bahawa “…every culture, differences in value and belief are expressed through
language and art forms such as dress, architecture an decoration…”.
Apresiasi seni melibatkan
sepenuhnya deria rasa atau sentuh dan deria pandang. Karya seni seperti catan,
lukisan, cetakan dipandang sementara arca dan binaan di sentuh. Apresiasi seni
secara aktif melibatkan penggunaan bahasa untuk berkomunikasi dengan orang lain
apa yang difikirkan dan dirasakan. Dalam konteks ini pengetahuan mengenai seni
serta perbendaharaan kata yang cukup mengenai seni yang diperlukan.
PENGENALAN KEPADA APRESIASI DAN KRITIKAN SENI
Objektif Apresiasi
Objektif apresiasi adalah untuk:
(a)
memahami dan bertindak terhadap aspek seni;
(b) mengetahui
pentingnya nilai seni dalam kehidupan;
(c)
menghasilkan karya (produk seni);
(d) memahami
seni dan hubungannya; dan
(e)
membuat dan menggunakan pertimbangan estetik dan
kualiti karya seni.
TUJUAN APRESIASI DAN KRITIKAN
SENI
Apresiasi seni membolehkan
pelajar memahami aspek-aspek nilai estetika, pengertian unsur-unsur seni dan
nilai-nilai sosio-budaya yang terkandung dalam hasil seni dan kraf. Ianya juga dapat menghubungkaitkan diri dan
hasil sendiri dengan hasil-hasil seni lain berdasarkan persepsi visual.
Begitu juga dengan aktiviti
apresiasi seni, kita dapat melihat perhubungan antara kerja sendiri dengan
kerja-kerja orang lain di mana kita dapat membentuk keyakinan dan kefahaman
penghargaan terhadap bidang seni.
PENDEKATAN APRESIASI DAN KRITIKAN SENI
Mengikut John A. Michael dalam bukunya ‘Art and Adolescense’ ada dua pendekatan dalam Apresiasi Seni iaitu:
(a)
Pendekatan secara logik
(b) Pendekatan
secara psikologi
(a) Pendekatan
Secara Logik
Pendekatan ini adalah yang berbentuk
tradisional dan memerlukan pemahaman intelek semata-mata dan banyak berfaktakan
kepada aspek andaian dan munasabah pada yang melihat sesuatu karya seni
tersebut.
Cadangan
aktiviti pendekatan secara logik:
1.
|
Secara Penerangan
|
Membaca,
mengkaji, bila dihasilkan, tujuan/teknik pelukis, media, proses, nilai-nilai
astetika serta pengaruh.
|
2.
|
Secara Pemerhatian
|
Balai
seni, pameran, filem, slaid, mengumpul dan menyusun gambar-gambar.
|
3.
|
Secara Perbandingan
|
Analisa,
penilaian, perbandinan antara satu dengan yang lain serta menimbulkan
kesedaran.
|
4.
|
Secara Penghasilan
|
Membuat
mengikut gaya artis/stail, menimbulkan kefahaman masalah nilai-nilai khas,
kepuasan, menghubungkan diri dengan pelukis/pandai tukang, gaya konsep dan
zaman.
|
(b) Pendekatan Secara Psikologi
Pendekatan ini merangkumi perkara-perkara yang
lebih menjurus kepada perasaan peribadi, lebih bersifat emosi dan perasaan
dalaman kepada penghasilan dan penghayatan sesuatu karya seni.
Pendekatan ini akan dapat meninggalkan satu
pengalaman yang amat berkesan dan mendalam. Secara ini akan lebih realistic dan
dapat menerima ‘response’ dan
pendapat orang lain. Kesan tindakbalas akan lebih terserlah terhadap bahan
serta alat yang digunakan.
Cadangan aktiviti pendekatan
secara psikologi:
1. Secara perbincangan dan
perbandingan.
|
2. Secara proses inkuiri
penemuan (‘discovery’).
|
3. Secara kritikan
mengenai lukisan/hasil kerja seni.
|
4. Secara menyediakan
setting/set induksi.
|
5. Secara membesarkan
gambar.
|
6. Secara mengolah
bahan-bahan sebenar.
|
7. Secara aktiviti
permainan seni.
|
8. Secara lawatan/pameran.
|
9. Secara koleksi buku-buku
skrap dan lakaran.
|
KAEDAH MELIHAT SENI
Kaedah-kaedah melihat seni terdiri daripada kaedah:
(a)
Hedonistik
(b) Kontekstualistik
(c)
Organistik
(d) Normistik
(e)
Elektik
(a) Kaedah
Hedonistik
Kaedah ini hanya satu luahan perasaan secara
spontan seperti kesukaan, pernyataan perasaan, gemar, menarik dan benci.
Kaedah ini tidak sealiran dengan isme
pengkritik dan ahli psikologi menyatakan kaedah ini tidak diterjemahkan oleh
otak (pemikiran) cuma berdasarkan maklumat kendiri. Ianya tidak dapat di ukur
bilangan sebenar dan terdapat pelbagai citarasa.
(b) Kaedah Konstekstualistik
Kaedah ini lebih praktikal di mana pemerhatian
dibuat secara lebih ilmiah, sistematik dan kefahaman serta kejelasan. Ianya
berkait dengan pengetahuan sejarah, falsafah dan prinsip rekaan.
Lebih merujuk kepada perincian/spesifikasi
dari aspek persoalan fahaman, rentak pengkaryaan, interaksi pemerhati,
konsepsi, hujah dan penilai karya.
Ianya akan menyediakan pengetahuan mantap dalam
pengamatan karya, kefahaman konsep, kepelbagaian bandingan dan seni akan
menjadi suatu pendekatan yang menarik oleh pemerhati.
(c) Kaedah
Organistik
Kaedah ini menjurus kepada aturan yang
mempunyai satu system yang teratur dan terancang. Penilaian di buat serata
melihat konteks seni secara harmoni, menyentuh intuisi dan menyenangkan.
Penekanan kriteria kepada aspek tata letak, tata atur, ruang dan penataan
cahaya.
Ini akan dapat membentuk kesatuan cara melihat
sesuatu karya dari segi warna, jalinan, unsur-unsur seni, imbangan, perulangan,
kesinambungan serta kepelbagaian.
(d) Kaedah Normistik
Kaedah ini merujuk kepada kriteria dan norma
sesuatu karya dari aspek nilai masyarakat, agama dan budaya. Ia seakan-akan ada
kaitan dengan pendekatan diri kepada Allah, rasa takwa, tidak ada unsur
sensasi. Contohnya lukisan agama
Kristian yang berkaitan unsur ikonografi, naratif dan nilai-nilai akhlak.
Kaedah ini menolak peradaban moden dimana
pelukis telah melampaui batas yang dibenar dalam budaya dan agama.
(e) Kaedah
Elektik
Kaedah ini lebih berbentuk cara bersepadu dan
holistik, ianya adalah gabungan persepsi penilai seni tentang tanggapan positif
dan negatif. Kriteria penilaian
menekankan unsur asas prinsip, struktur organisasi dan alat dan bahan.
Kaedah ini untuk pemerhatian secara rawak,
tidak menjurus kepada aspek kronologinya. Wajaran hanya secara baik, sederhana
dan kurang baik.
PROSES APRESIASI SENI
Terdapat berbagai cadangan oleh
beberapa pakar Pendidikan Seni mengenai proses apresiasi.
Feldman (1967) dan Smith (1967) mencadangkan
aktiviti-aktiviti aprisiasi seni, berasaskan kepada proses persepsi dan
intelektual melalui empat tahap:
(a)
Menggambarkan
(‘description’)
(b) Menganalisa (‘analysis’)
(c)
Tafsiran (‘interpretation’)
(d) Penilaian (‘evaluation’)
(a)Menggambarkan
Mengamati hasil seni dan menggambarkan
sifat-sifat tampak seperti warna, garisan, bentuk, rupa, jalinan dan
elemen-elemen gubahan iaitu prinsip dan struktur.
(b) Menganalisa
(i)
Menganalisa perhubungan sifat-sifat tampak
seperti unsur-unsur seni, prinsip dan struktur.
(ii)
Menganalisa kualiti ekspresif seperti mood dan suasana.
(iii)
Menghuraikan stail sesuatu karya.
(c) Tafsiran
(i)
Mencari makna-makna yang terdapat pada
sifat-sifat tampak seperti subjek, simbol, unsur-unsur seni, prinsip, struktur
corak dan bahan.
(ii)
Mencari metafora-metafora (ibarat/kiasan) dan
analogi-analogi ( persamaan) untuk menjelaskan makna tersebut.
(d) Penilaian
(i)
Membuat penilaian berdasarkan kepada kriteria
yang bersesuaian seperti keaslian,
gubahan, teknik dan fungsi.
(ii)
Menilai hasil seni berdasarkan kepada
pengertiannya (‘significance’) dari
segi individu, sosial, keagamaan dan kepercayaan, sejarah serta keseniannya.
Proses apresiasi seni akan lebih mudah dan bermakna
sekiranya pelajar telah dilengkapi dengan pengetahuan mengenai seni dan
persepsi yang tajam. Apakah pengetahuan
seni yang diperlukan?
(a)
Pengetahuan asas senireka dan prinsip-prinsip
seni.
(b) Pengetahuan
mengenai jenis seni, teknik, proses, alat dan bahan.
(c)
Sejarah seni.
(d) Stail
sesuatu zaman, budaya, aliran, kumpulan atau individu.
(e)
Maklumat mengenai pelukis dan pandai tukang.
ASPEK NILAI MELALUI APRESIASI
SENI
Ianya akan
dapat menanam dan memupuk nilai-nilai murni seperti saling faham memahami, ramah
mesra, menghargai hasilan seni, sayang kepada alam sekeliling, cinta kepada
negara, kebersihan dan kesabaran, tekun, kesungguhan, berterima kasih, boleh
membuat pertimbangan, peka pada isu-isu sosial dalam masyarakat, bersemangat
patriotik, berusaha dan produktif serta berfikiran positif.
Butiran Bidang
Bidang
|
Objektif
|
||||
Seni dalam Kehidupan
|
(a)
|
Memahami tentang kepelbagaiaan kegunaan dan kesan seni
dalam kegiatan ekonomi, pendidikan dan budaya;
|
|||
(b)
|
membincangkan isu berhubung dengan pengaruh teknologi dalam
penghasilan barangan seni;
|
||||
(c)
|
memahami peranan seni dalam mempertingkatkan aspek estetik
dalam persekitaran dan kehidupan serta kerjaya; dan
|
||||
(d)
|
mempertingkatkan pengetahuan tetang aspek budaya dan nilai
dalam hasil seni.
|
||||
Seni
dalam
Komunikasi
( Seni Halus )
|
(a)
|
Mengenalpasti cara mesej disampaikan melalui lukisan,
catan, arca, cetakan dan sebagainya.
|
|||
Reka
Bentuk
Rumah
Tradisional
|
(a)
|
Memahami beberapa ciri
yang mencerminkan budaya tempatan pada reka bentuk rumah di negara ini.
|
|||
Perkembangan
Seni
dalam
Budaya
Kebangsaan
|
(a)
|
Menambah
pengetahuan dan penghargaan tentang:
(i)
sejarah perkembangan seni dalam negara;
(ii)
keistimewaan ciri-ciri estetik dan fungsi;
(iii)
sumbangan dalam konteks warisan budaya; dan
(iv)
sumbangan institusi, kumpulan dan tokoh terhadap
perkembangan seni serta budaya.
|
|||
(b)
|
Membolehkan pelajar mempunyai daya kritikan yang lebih
rasional tentang seni budaya kebangsaan.
|
||||
Hasil
Seni Rakyat: t Peralatan t
Kraf tekat t Tenunan t
Bangunan t Alat permainan
|
(a)
(b)
(c)
(d)
|
Mengetahui keistimewaan keris dari sudut estetik dan
fungsi;
mengetahui
peranan keris dalam konteks budaya Melayu; memahami jenis seni tekat dari
aspek estetiknya dalam konteks budaya kebangsaan;
memahami jenis seni tenunan dari aspek estetiknya dalam konteks
budaya kebangsaan; dan
|
|||
(e)
|
memahami reka bentuk,
fungsi dan makna rumah tradisional dan alat permainan.
|
||||
Perkembangan
Seni
Lukis Moden
Malaysia
|
(a) Meningkatkan pengetahuan daya kritikan dan penghargaan
tentang:
(i)
sejarah perkembangan seni lukis dan perkembangan
seni dalam negara;
(ii)
keistimewaan ciri estetik dan fungsi;
(iii)
sumbangan dalam konteks warisan budaya; dan
(iv) sumbangan
institusi, kumpulan dan tokoh terhadap perkembangan seni dan budaya.
|
||||
Seni Dalam Budaya Lain:
Kraf
dan Seni
Halus
|
(a) Menyedari
beberapa aspek persamaan dan kelainan kraf tanah air dengan kraf luar negara.
(b)
Memperkembangkan pengetahuan dan penghargaan tentang:
(i)
hasil karya seni halus dalam budaya lain dari segi
persamaan dan kelainannya; dan
(ii)
gerakan seni halus dalam budaya lain dari segi
persamaan dan kelainannya dengan seni halus tempatan.
|
||||
CONTOH KRITIKAN SENI
(a) Menggambar (‘Description’)
Warna
|
Penggunaan warna yang cerah dan menarik antara warna
neutral menambahkan nilai estetik karya ini. Semangat kaum nelayan
diperkuatkan dengan penggunaan warna jingga, kuning, oren, dan merah nyala.
|
Garisan
|
Berfokus kepada yang
dilukis untuk mewujudkan ‘outline’.
|
Ruang
|
Objek dilukis memenuhi
ruang.
|
Rupa
|
Menggunakan
objek atau figura untuk mewujudkan pergerakan
(‘movement’). Dilukis dengan aksi yang berbeza.
|
Prinsip
Rekaan
|
Penegasan – dari aspek garisan, rupa, warna dan ruang yang
dapat difokuskan dan menjadi tumpuan oleh pemerhati.
|
Imbangan
|
Memanfaatkan figura
manusia sebagai imbangan.
|
Kesatuan
|
Idea yang sama dan
menyeluruh.
|
(b) Menganalisa (‘Analyse’)
Subjek
|
Manusia
|
Unsur-unsur seni
|
1. Warna
2. Rupa
3. Bentuk
|
Prinsip Rekaan
|
1.
Penegasan
2.
Keseimbangan
3.
Bentuk
|
Kualiti Ekspresif
|
1.
Mood – tolong-menolong.
2.
Suasana –
harmoni dan aman.
|
Bahan/Teknik/ Kaedah
|
Menggunakan pastel pada kanvas tanpa memberi fokus pada
ton.
|
(c)
Tafsiran (‘Interpretation’)
Makna/Mesej
|
Unsur-unsur seni
|
Subjek
|
Manusia
|
Simbol
|
Gotong-royong/kerjasama
|
Unsur-unsur Seni
|
Warna, rupa dan bentuk.
|
Prinsip Rekaan
|
Penegasan, keseimbangan
dan kesatuan.
|
Metafora/Analogi
bagi menjelaskan makna
|
Lebih menggambarkan kepada kehidupan rakyat Malaysia yang
harmoni dan mempunyai semangat kerjasama dalam kehidupan harian.
|
(d) Penilaian
(‘Evaluation’)
Kriteria
|
|
Keaslian
|
Berdasarkan kepada
pengalaman.
|
Gubahan
|
Berdasarkan alam serta budaya masyarakat setempat di dalam
kehidupan seharian mereka.
|
Teknik
|
Hasil daripada persepsi beliau, beliau telah
mengadaptasikan pengalaman beliau untuk mengolah dalam bentuk fabrik.
|
Fungsi
|
Menyedarkan masyarakat dengan budaya hidup yang harus ada
untuk mewujudkan suasana harmoni.
|
No comments:
Post a Comment